Nyheter

Gös 9.2kg

Det verkar som att det är så här man ska fiska… Istället för välplanerade 12 timmars sessioner efter jakten på de stora gösarna är det kanske bättre att ta dagen som den kommer. En hektisk helg var nästan till ända när jag fick ett samtal ifrån min gode vän Peter. Han hade trots vädergudarnas spektakel haft ett trevligt fiske…

När han efter 10 minuter återigen ringer mig för att tala om att en 7+ fisk fått syna ytan var det inte längre mycket att fundera över. Bilen gick åt helt andra hållet för att droppa av unge och hund hemma hos min älskade förstående sambo… Tillbaks ett x antal mil söderut för att prova lyckan tillsammans med farsgubben under några timmar.

Aldrig har så många stora ekon presenterat sig på min skärm och aldrig har jag haft svårare att stanna på en fisk. 7-8 m/s är inget trevligt scenario på vattnet. Belöningen skulle dock komma en och en halv timma senare när jag lyckas parkera över ett riktigt bastant eko på 6 meter. En 16.5cm Sandeel sänks och flera gånger kan jag syna ekot sluta samman med jiggen utan en tillstymmelse till hugg. Ett par kraftiga ryck för att skrämma liv i gösen gjorde sitt och som resultat fick jag bemöta ett helt sjukt påslag med ett kraftigt mothugg.

En fight som jag sällan kommer glömma uppstår och benen börjar vika sig när jag förstår att det är en gös i stor kaliber. Mina nya testspön från Savage-Gear fungerade klockrent på större fisk och även en ny lina som jag just nu testar i storleken 0.8 var inga som helt problem att bemästra den här stora gösen med.

Nytt pers på 9.200g fördelat på 98.5cm.
1

3

IMG_8952

2

Ack så sjukt gött att få ta en över 9 också. Att en nypa bitterhet driver förbi går inte att undkomma när det kommer till mig. 8 hekto eller 1.5cm till så hade en av drömgränserna varit nådda. Att detta är en magnifik fisk som fick mig att hoppa jämfota och jubla i båten frångår dock ingen.

Ännu en prakgös läggs i facket över vackra fiskar det här året. Nu kan jag inte göra annat än att somna in nöjd och invänta en spännande morgondag.

Nu är det nära… vem vet? Kanske händer det redan imorgon?

Auf wiedersehen!

/ Rikard Jonsson

Categories: Nyheter

1 reply »

Leave a comment