Nyheter

Makalöst fiske på “2Tail”

Fisket har den senaste tiden varit trögt för vår del… Likaså skrivandet här på bloggen, framförallt för att betesbyggandet för tillfället tar mycket tid för mig. De stora fiskar som vi väl kommit i kontakt med har antingen gett betet en “spottiansiktet knuff” eller valt att kliva av vid mindre bra tillfällen. Stormen som härjat under en längre tid har gjort det än mer besvärligt. Idag fick vi dock smaka slackhugg så det heter duga… Tillsammans med Alexander Leechzilla Lexén bestämmer vi oss för att besöka ett område som vi anat håller står fisk. Alex som förövrigt lyckats nita dit 51st metergäddor detta år, helt magiskt.

Första 3 timmarna har vi ett pet på prylarna, kort därpå landar jag dagens första på en pippigul “2Tail”. Förhoppningarna om att det skulle braka loss sjönk ganska snabbt då det var en fruktansvärt sjukt smal gädda, fler påslag än så blev det inte närmsta timmen. Men… så till slut hittar vi ett ställe, jag vräker ut min “2Tail” firetiger och får kort efter nedslag en sån virvel, en såndär sjuhelvetes virvel ni vet! plopp och den är borta. Jag känner bara ett knäpp i spöet och in kommer ett bete utan tail. “Den har snott tailj%#”ln” utbrister jag varpå Alexander är inte sen med att lägga ett kast i samma riktning där även han har påslag, in kommer ett bete utan ännu en SZ Bigtail… Seriöst, vad är oddsen för detta!? Med hans förbannade slinka fingrar är han snabbare än mig med att byta till en ny och vräker ut, kort därpå utbrister vrål och kramkalas i båten då en grymt fin fisk ligger i håven. Till en början trodde vi fisken var ett par kilo tyngre tills vi såg längden. Herregud vilken kondition! Fruktansvärt snyggt “stulen fisk”, men jag är inte bitter… Den tog på en gäddfärgad “2Tail” !! Inte många pass avverkat med detta bete men redan levererat en 10+, hur kul är inte det för en betesbyggare?
ALEX10,3mälaren

Nu upplever vi ett fantastiskt fiske under en timme där både Alex och jag landar fler fina fiskar. Samtliga tagna på “2Tail” och mina förhoppningar om att ett mer livligt bete med både tail och ett spinnerblade som fladdrar kan vara oerhört effektivt vid t.ex blåsiga dagar som denna infinner sig mer och mer. Idag har jag även haft förmånen som jag nu i efterhand kan kalla det, att fiska med ABUs Veritas spö, en grym stav att kroka dessa opålitliga gäddor med! Måste införskaffa mig ett snarast då jag tyckte det var fruktansvärt skönt att kroka fisk med.
ALEX102Mälaren
Alex med ännu en fin tecknad meterfisk.

PIKYSMAACKMÄLAREN

inhalemälaren
Gulprickig verkar fungera!

Min bästa fisk för dagen som även den sög i sig en “2Tail” när jag fipplade med dosan till elmotorn, slowsink gör att både sked och tail lockar till hugg under spinnstoppet tydligen.
104cmMälaren

104cmMälaren2

Fisket avtar sakta men säkert innan det är dags för hemfärd, vi hinner med ett sista stopp där en 96.5a hugger stenhårt.
97cmMälaren

En fantastisk dag för mig och Alexander samt även för mitt nya bete “2Tail” som levererar högt över förväntan, Alex knep som vanligt största men lika glad är jag för det!
Äntligen lossnade det duktigt för oss och vi kom en bra bit över 5 meter på våra 5 bästa fiskar vilket får anses som mer än klart godkänt.

Vi avslutar dagen på ett måttligt sagt grymt sätt! Supertack för en riktigt rolig dag Mr.Leech!!
Mälaren solnedgång

Categories: Nyheter

Leave a comment